oJPP — odprt javni potniški promet

Cilji

Cilj iniciative je omogočiti prost programski dostop do podatkov JPP (tako posameznikom in neprofitnim razvijalcem, kot tudi podjetjem) ter sodelovati v razvoju odprto-kodnih rešitev za dostop do podatkov JPP, kot tudi integraciji Slovenskih podatkov v obstoječe (npr. Transportr, Navita…).

Na grobo zajemajo:

  • Zbiranje ažurnih podatkov neposredno od ponudnikov JPP
  • Razvoj in gostovanje enotnega programskega vmesnika (API) za vse podatke JPP v Sloveniji, ki brezplačno in prosto na voljo vsem
  • Razvoj enotne aplikacije za brskanje voznih redov po celi Sloveniji (tako mestni kot obmestni promet)
  • Integracija podatkov v obstoječe odprto-kodne rešitve kot so OpenStreetMap, Transportr, OneBusAway…

Razlogi

Javni potniški promet nedvomno igra veliko vlogo v bitki proti podnebnim spremembam, kot tudi problemom odvisnosti od avtomobilov ter neenakosti dostopa. A če želimo, da ga uporabi čim več ljudi, mora bit uporaba zanje čim bolj enostavna in optimalna. Trenutno stanje informiranja tako obstoječih, kot potencialnih uporabnikov JPP o linijah, voznih redih in drugih zanje pomembnih podatkih pa je žal vse daleč od optimalnega.
Vsak prevoznik ima svojo aplikacijo in nobena izmed njih ni pretirano dobra, neodvisne rešitve (ki so pogosto dosti boljše od “uradnih”) pa težko pridejo do potrebnih podatkov za svoje delovanje. Prevozniki pogojno sodelujejo le z največjim igralcem na tržišču (Google Maps), drugim pa podatkov ne dajo, zato razvijalcem ostane edina možnost dostopa do podatkov skozi Googlovo plačljivo (in zelo drago) storitev – to, pa se jim enostavno ne splača. Novih, boljših rešitev zato ne dobimo, hkrati pa s tem utrjujemo že tako močno pozicijo tehnološkega giganta kot preprodajalca s podatki.

Na bolj filozofski ravni pa Javni potniški promet prvotno služi svojim uporabnikom, zato imajo ti pravico dostopati do vseh podatkov (voznih redov, podatkov o prihodih, itd.) na takšen način, kot jim najbolj ustreza. V Društvu smo veliki podporniki ideje, da bi programska oprema ter podatki, financirani iz javnih sredstev, morali biti državljanom popolnoma prosto dostopni za uporabo in predelavo – konec koncev so oni tisti, ki so zanje plačali.

Kot primere inovativne uporabe podatkov, da vas v koristnost projekta še bolj prepričamo, navajamo nekaj idej naših članov ter drugih ustvarjalcev po svetu:

  • Skupen pregled voženj vlakov ter medkrajevnih avtobusov na časovnici, da lahko izberemo najboljšo pot
  • Samodejno načrtovanje poti na podlagi podatkov iz osebnega koledarja
  • Prikaz odhodov na pametni uri ko se približamo postajališču, tudi če to nima prikazovalnika
  • Zaporedni načrtovalnik poti, ki turiste zapelje od kraja do kraja po znamenitostih, ki jih zanimajo, zvečer pa nazaj v hotel
  • Ambientni prikazovalnik (npr. pametni okvir) v stanovanju, ki prikazuje naslednje odhode z bližnjih postaj
  • Napoved in opozarjanje na zamude na podlagi podatkov o lokacijah vozil

V medijih

Finance – 8. 5. 2023: Ti mladi informatiki razvijajo aplikacije za potnike, na katere so prevozniki in država pozabili
Radio Študent – 3. 10. 2023: Kdaj pride moj bus?
Uporabna Informatika (znanstveni prispevek) – 7. 3. 2024: Načrtovalnik poti za javni potniški promet in storitve mikromobilnosti